Wat wij voor ogen hebben is eigenlijk heel simpel: wij willen graag dat kinderen het naar hun zin hebben bij Banjer, dat zij zich veilig en vertrouwd voelen waardoor zij zich op een gezonde manier kunnen ontwikkelen op verschillende vlakken.
Ons pedagogisch uitgangspunt is gebaseerd op de vier basisdoelen en deze bieden wij aan door middel van een combinatie van gestructureerde en spontane activiteiten. Wij gaan ervan uit dat ieder kind zich in zijn/haar eigen tempo ontwikkelt en dat wij deze ontwikkeling kunnen stimuleren.
Ons kinderdagverblijf is geen school, uw kind komt hier om te spelen en spelenderwijs te leren. Samen met anderen wordt er gespeeld in georganiseerde of vrije vorm. Kinderen ontwikkelen zich door middel van spel en activiteiten alleen of met leeftijdgenootjes en doen zo ook sociale vaardigheden op. Natuurlijk heeft uw kind de vrijheid een eigen spel te kiezen als het niet mee wil doen aan een activiteit. Meedoen wordt echter wel gestimuleerd maar hoeft niet.

Contact met ouders is belangrijk voor ons. Ouders zijn ‘s ochtends welkom om een kopje koffie of thee te drinken en informatie uit te wisselen over hun kind.
Aan het eind van de dag wordt er door ons een overdracht gegeven en vertellen wij u hoe de dag van uw kind is verlopen. Daarnaast bieden wij u jaarlijks een  of meerdere evaluatiegesprekken aan, waarbij wij dieper in zullen gaan op de ontwikkeling van uw kind. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar: spel, fijne en grove motoriek, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Wij proberen kinderen te stimuleren in het ontwikkelen van vaardigheden en op weg naar een stukje zelfstandigheid. Veel peuters willen graag dingen zelf doen, zoals aankleden en naar de wc gaan. ‘Mee helpen’ vinden kinderen prachtig, bijvoorbeeld bij het dekken van de tafel of het opruimen van de lunch. Het geeft ze een groot gevoel van trots en eigenwaarde waardoor zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, zelfverzekerde en sociale mensen. Zelfredzaamheid krijgt bij ons veel aandacht.

Wij richten ons graag voornamelijk op positief gedrag en leggen de nadruk meer op het belonen hiervan dan op ‘straffen’ en/of corrigeren. Uiteraard zijn we bereid tot verdere toelichting. Klik hier als u ons pedagogisch beleid voor het kdv wil inzien en klik hier voor het beleid voor de bso.

In het kader van de wet kinderopvang werken wij ook met een extern pedagogisch coach en beleidsmedewerker, die zowel de pm op het kdv als de bso lokatie persoonlijke coaching biedt. Voor iedere pm is dit 10 uur coaching op basis van een 36 urige werkweek. Daarnaast besteedt de pedagogisch beleidsmedewerker 50 uur aan beleidszaken per lokatie. Hieronder stellen zij zich aan u voor.

Coaching en beleid binnen kdv & bso Banjer 2025

Graag willen wij ons even voorstellen. Kim Adriaanse; pedagogisch coach en Bertine Dekker; beleidsmedewerker.

Mijn naam is Kim en op o.m. Banjer coach ik de pedagogisch medewerkers in pedagogische kwaliteit en hun professionele ontwikkeling. Na +20 jaar werken in deze branche, in verschillende functies, verwonder ik mij nog altijd over de magie van kinderen: in hoe open zij zichzelf zijn en als ware avonturiers met oneindig enthousiasme, hun wereld willen ontdekken. Zo prachtig! Als coach en trainer geeft het mij veel voldoening als ik ouders/verzorgers, professionals kan meenemen in dat écht zien en blijven begrijpen wat kinderen (van ons) vragen, ook als er uitdagingen liggen. Het mooiste resultaat is wat mij betreft dan ook dat medewerkers vol vertrouwen, plezier en trots hun belangrijke werk doen. Zodat kinderen fijn ontwikkelen, doordat wij blijven ontwikkelen. In het jaarlijkse coachplan van Banjer staat omschreven hoe we hier met elkaar aan werken.

Mijn naam is Bertine Dekker en ik werk bij KIKI training en coaching. Een kennisinstituut voornamelijk gericht op de kinderopvang. Voor KIKI mag ik verschillende coach- en beleidsopdrachten uitvoeren en trainingen verzorgen. 
Zelf heb ik jaren gewerkt als pedagogisch medewerker binnen de kinderopvang. Ik merk dat de ontwikkeling die jonge kinderen doormaken mij aanspreekt. Er gebeurt veel en daarin een bijdrage mogen leveren is dankbaar werk. 
In januari heb ik kennisgemaakt met een aantal kinderen en pedagogisch medewerkers  van Banjer. Ik zag veel aandacht en liefde voor het kind. Kinderen krijgen ruimte om zelf te ontdekken en te ontwikkelen. Dat is fijn, want de manier waarop de pedagogisch medewerkers met de kinderen omgaan bepaalt de kwaliteit van de kinderopvang. 
Het komend jaar mag ik mij bij Banjer bezig houden met beleidszaken. Ik vind het mooi om mij te verdiepen in de kwaliteiten en groeimogelijkheden van Banjer en dit samen te doen met de pedagogisch medewerkers en Kim, de pedagogisch coach, vanuit wederzijds respect, verbinding en vertrouwen. Ik ben iemand die graag samenwerkt. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich gezien en gehoord voelt, zowel de kinderen als het team. 

Het komend jaar gaan we ons weer bezig houden met het pedagogisch beleid en hoe we dat meer en meer zichtbaar kunnen laten worden op de werkvloer. We gebruiken hierbij een pedagogische kwaliteitsboom die u binnenkort kunt zien hangen bij of in de groepen. 
Deze hebben de meeste pm van Banjer een paar jaar geleden al eens ingevuld maar wij willen hier nogmaals opnieuw aandacht aan besteden omdat er in de loop der tijd ook wat nieuwe collega’s zijn bijgekomen die hier minder bekend mee zijn.

We hebben het verdeeld over het jaar 2025 waardoor elk kwartaal zal er een pedagogisch basisdoel centraal staan. Het eerste kwartaal is dat ‘het bieden van emotionele veiligheid’  
Een veilige basis zorgt ervoor dat kinderen zich zowel fysiek als emotioneel beschermd voelen. Dit draagt bij aan hun gevoel van geborgenheid en hun vermogen om zich te ontwikkelen. 
Samen kijken we naar wat  nodig is, wat we al doen, waarom we het zo doen en waar we nog in kunnen groeien. Voor alle kinderen is het belangrijk dat ze gezien worden, dat we binnen Banjer een veilige en vertrouwde plek creëren voor kinderen. 

Dit doen we o.a. door elk kind te begroeten en bij naam te noemen, op het kdv een duidelijk dagritme te bieden en ‘echt’ contact te zoeken door op kind-hoogte te gaan zitten. 
Door actief te luisteren naar kinderen en te reageren op signalen. Door kinderen ruimte geven voor het uiten van emoties, emoties mogen er zijn en wij ondersteunen hier in.  

1ste kwartaal: Het bieden van emotionele veiligheid
2de kwartaal: Het bevorderen van de persoonlijke competenties
3de kwartaal; Het bevorderen van  de sociale competenties
4de kwartaal: Het overdragen van nomen en waarden.

Elk kwartaal komt er een nieuwsbrief waarin we vertellen waar we mee bezig gaan en waar we extra aandacht aangeven.  Op de pedagogische kwaliteitsboom kunt u lezen wat de pedagogisch medewerkers belangrijk vinden en waar Banjer voor staat. Zij vullen de boom zelf in en deze zal door de jaren heen telkens veranderen en met ons mee groeien en bloeien. 
Met ons allen willen we het beste voor uw kind(eren).

Graag tot ziens bij Banjer!
Hartelijke groet,
Kim Adriaanse en Bertine Dekker