Wat wij voor ogen hebben is eigenlijk heel simpel: wij willen graag dat kinderen het naar hun zin hebben bij ons, dat zij zich veilig en vertrouwd voelen waardoor zij zich goed kunnen ontwikkelen op verschillende vlakken.

Ons pedagogisch uitgangspunt is gebaseerd op de vier basisdoelen en deze bieden wij aan door middel van een combinatie van gestructureerde en spontane activiteiten. Wij gaan ervan uit dat ieder kind zich in zijn/haar eigen tempo ontwikkelt en dat wij deze ontwikkeling kunnen stimuleren.
Ons kinderdagverblijf is geen school, uw kind komt hier om te spelen en spelenderwijs te leren. Samen met anderen wordt er gespeeld in georganiseerde of vrije vorm. Kinderen ontwikkelen zich door middel van spel en activiteiten alleen of met leeftijdgenootjes en doen zo ook sociale vaardigheden op. Natuurlijk heeft uw kind de vrijheid een eigen spel te kiezen als het niet mee wil doen aan een activiteit. Meedoen wordt echter wel gestimuleerd maar hoeft niet.

Contact met ouders is belangrijk voor ons. Ouders zijn ‘s ochtends welkom om een kopje koffie of thee te drinken en informatie uit te wisselen over hun kind.
Aan het eind van de dag wordt er door ons een overdracht gegeven en vertellen wij u hoe de dag van uw kind is verlopen. Daarnaast bieden wij u jaarlijks een  of meerdere evaluatiegesprekken aan, waarbij wij dieper in zullen gaan op de ontwikkeling van uw kind. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar: spel, fijne en grove motoriek, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Wij proberen kinderen te stimuleren in het ontwikkelen van vaardigheden en op weg naar een stukje zelfstandigheid. Veel peuters willen graag dingen zelf doen, zoals aankleden en naar de wc gaan. ‘Mee helpen’ vinden kinderen prachtig, bijvoorbeeld bij het dekken van de tafel of het opruimen van de lunch. Het geeft ze een groot gevoel van trots en eigenwaarde waardoor zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, zelfverzekerde en sociale mensen. Zelfredzaamheid krijgt bij ons veel aandacht.

Bij Banjer geldt natuurlijk ook een aantal regels voor de kinderen:
– Een kind mag geen gevaar zijn voor zichzelf of voor anderen. Zo leren wij kinderen omgaan met kleine voor ons aanvaardbare risico’s als vallen of zich stoten. Kinderen leren tenslotte door te ervaren. Op basis van een ervaring leren kinderen hun eigen grenzen kennen en leren ze op dat moment wat ze wel of niet kunnen.
– Wij zijn uiteraard heel alert op grote risico’s als verstikking, vallen van grote hoogte of bijv. verbranding. Wij werken daarom ook met een beleid veiligheid & gezondheid waarin kleine maar vooral ook grote risico’s staan beschreven.
– Er moet voorzichtig met bepaalde spel en speelmaterialen worden omgegaan.
– Bij het eten en drinken zit elke groep kinderen gezamenlijk aan de tafel.
– Wanneer een kind iets ‘stouts’ bij een ander kind doet, wordt daar aandacht aan besteed. Wij proberen kinderen te leren anders met die emotie om te gaan door bijv. te praten. Maar wanneer kinderen daartoe nog niet in staat zijn moeten wij hun gevoel proberen te verwoorden en iets anders aan te bieden. “Ik zie dat jij de auto van Sophie graag wil en deze afpakt maar zij was hier mee aan het spelen. Zullen wij kijken of wij een andere auto voor jou kunnen vinden?”
– Als een groter kind echt heel ondeugend is, kunnen wij een kleine ‘time-out’ inlassen. Afhankelijk van leeftijd en besef van het kind halen wij een kind uit de situatie door het even apart te nemen.

Wij richten ons graag voornamelijk op positief gedrag en leggen de nadruk meer op het belonen hiervan dan op ‘straffen’ en/of corrigeren. Uiteraard zijn we bereid tot verdere toelichting. Klik hier als u ons pedagogisch beleid voor het kdv wil inzien en klik hier voor het beleid voor de bso.

In het kader van de wet kinderopvang werken wij ook met een extern pedagogisch coach die zowel de pm op de kdv als de bso lokatie persoonlijke coaching biedt. Voor iedere pm is dit 10 uur op basis van een 36 urige werkweek. Daarnaast besteedt zij 50 uur aan beleidszaken per lokatie.